Certyfikat SSL to protokół, który stanowi największą gwarancję bezpieczeństwa podczas przeglądania stron, wypełniania e-formularzy czy dokonywania transakcji przez internet. Jego obecność jest niezbędna w przypadku stron, przez które przekazywane są prywatne dane użytkowników – czyli np. sklepów internetowych. Dlaczego certyfikat SSL jest taki ważny?
Certyfikat SSL – czym jest?
SSL(Secure Socket Layer) to internetowy protokół zabezpieczania danych, wykorzystujący do tego celu szyfrowanie połączeń. Wszelkie informacje przesyłane między użytkownikami, a serwerem podlegają dzięki niemu odpowiedniej ochronie. Poszczególne dane pozostają poufne i nie mogą być poddawane żadnym modyfikacjom. Certyfikat SSL gwarantuje użytkownikom strony wysoki poziom zabezpieczeń, a tym samym zwiększa ich poczucie bezpieczeństwa. Jego obecność daje pewność, że dane przesyłane przez przeglądarkę zostaną poddane odpowiedniemu zakodowaniu i nie zostaną w żaden sposób przechwycone.
Pewność bezpieczeństwa i wiarygodności strony
Obecny protokół szyfrowania SSL nie został do tej pory w żaden sposób złamany. Nawet w przypadku ewentualnego przechwycenia danych, ich odczytanie nie byłoby możliwe – cała treść zakodowana jest specjalnym, 256-bitowym kluczem szyfrującym AES. Certyfikat SSL ma dzięki temu bezpośredni wpływ na ogólną efektywność zabezpieczania informacji osobowych klientów, m.in. danych personalnych czy numerów kart kredytowych. Pozostaje to nie bez znaczenia dla właścicieli sklepów internetowych. Obecność SSL nie tylko chroni wszystkie dokonywane płatności internetowe, ale też zwiększa wiarygodność platformy e-commerce w oczach użytkowników. Wpływa tym samym korzystnie na zainteresowanie sklepem oraz wysokość uzyskiwanych obrotów.
Wzrost zaufania do strony
Certyfikat SSL objawia się na stornie internetowej obecnością ikonki zielonej kłódki przy pasku adresu, a także wyświetlanym komunikatem o zabezpieczeniach. Pewność szyfrowania wszystkich informacji oaz ochrony danych klientów sprawia, że strona postrzegana jest jako godna zaufania. O zabezpieczeniach świadczy też zmiana przedrostka adresu z HTTP na HTTPS. Strony pozbawione certyfikatu SSL rozpoznawane są przez przeglądarki jako niebezpieczne, co zazwyczaj natychmiastowo zniechęca użytkowników do podania danych karty kredytowej czy wpisania hasła.
Wyższa pozycja strony w Google
Proces pozycjonowania serwisu jest długotrwały i trudny. Udana optymalizacja pod kątem SEO pozwala jednak na osiągnięcie wyższej pozycji w wyszukiwarkach, a tym samym wyprzedzenie konkurencji. Obecność certyfikatu SSL wpływa na pozytywną ocenę strony przez algorytmy Google, dzięki czemu jest ona uważana za bezpieczną i wartościową. Odbywa się to także poprzez zmniejszenie współczynnika odrzuceń – użytkownik trafiający na stronę z odpowiednimi zabezpieczeniami jest bardziej chętny do dalszego zapoznawania się z jej treścią. Obecność certyfikatu SSL jest także dobrą ochroną kryptograficzną, przez co spełnia wszystkie wymogi Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.
Zabezpieczenie przed pishingiem
Certyfikat SSL chroni stronę także przed pishingiem – formą wykradania danych. Niczego nieświadomym użytkownikom podkładane są fałszywe serwisy, które do złudzenia przypominają jej prawdziwe odpowiedniki – np. arkusz logowania do banku. Strona umieszczana jest na innej domenie, ale zwykle bardzo podobnej do oryginalnej. Podanie loginu i hasła wiąże się z ryzykiem przekazania ich atakującemu, o czym wielu użytkowników nie ma pojęcia. Każda strona wymagająca logowania powinna więc posiadać certyfikat SSL, ponieważ wpływa to na jej autentyczność.
Niskie koszty inwestycji
Certyfikat SSL nie tylko zapewnia wiele korzyści, ale jest również bardzo tani. Najtańsze rozwiązania wykupić można już za niecałe 100 złotych, a a nierzadko przez pierwszy rok dostępne są bezpłatnie. Aby zaoszczędzić, można też skorzystać z całkowicie darmowych certyfikatów. Nie są one w stanie zapewnić maksymalnego prestiżu, jednak dobrze sprawdzają się w przypadku większości stron na podstawowym poziomie.