Polacy coraz częściej i więcej kupują przez internet. Robiąc zakupy online, nie wszyscy jednak czują swobodę i bezpieczeństwo.
Co tak naprawdę kupujący sądzą o e-sklepach oraz dostępnych formach płatności przez internet?
Zakupy online
Raport poświęcony zakupom przez internet opublikowany został przez firmę Blue Media – jednego z czołowych operatorów płatności internetowych, z którego korzystają e-sklepy działające m.in. na platformie Shoper. Celem tego badania było poznanie czynników, które najczęściej decydują o wyborze konkretnego sklepu oraz formy płatności za zakupy online. Zgodnie z wynikami raportu, Polacy rzeczywiście kupują więcej, ale często z braku innej możliwości i nie bez uczucia ryzyka. Aż 67 proc. ankietowanych odpowiedziało, że preferuje sklepy tradycyjne, a brak zaufania do sklepów internetowych wyraziło 18 proc. badanych. Co ciekawe, większą niechęć do zakupów online wyrażają kobiety oraz mieszkańcy wielkich miast. Sytuacja ta najprawdopodobniej wynika ze złych doświadczeń, a także braku podstawowej wiedzy na temat e-handlu.
Preferowane formy płatności
Na pytanie dotyczące najczęściej wybieranego sposobu płatności za zakupy online, aż 43 proc. badanych wybrało opłatę przy odbiorze przesyłki u kuriera lub na poczcie – czyli za tzw. pobraniem. Respondenci tłumaczą to brakiem zaufania do systemów płatności internetowych, a także potrzebą wcześniejszego potwierdzenia dostawy zamówionego towaru. Trudno jednak znaleźć uzasadnienie dla tych obaw w rzeczywistości. Współczesne metody płatności zapewniają maksymalne bezpieczeństwo, a na dodatek dają możliwość wyboru różnych dogodnych form zapłaty. Klienci mogą korzystać z bramek płatności dedykowanych konkretnym bankom, używać szybkiego BLiKa lub po prostu płacić kartą. Część ankietowanych zadeklarowała też samodzielne wykonywanie przelewu na konto sklepu. W dobie szybkich, automatycznie się księgujących transferów wydaje się to jednak zupełnie niepraktyczne – tym bardziej, że tradycyjny przelew dociera później.
Opcje płatności w sklepach internetowych
Aż 77 proc. przebadanych przez Blue Media zadeklarowało, że zwraca uwagę na dostępne opcje płatności w e-sklepie. Większość z nich (75 proc.) przyznaje też, że obecność preferowanej formy zapłaty decyduje o przewadze danej strony nad konkurencją. Oferując sprzedaż towarów, każdy sklep powinien dawać swoim klientom swobodę wyboru w tej kwestii. Szybkie płatności nie będą jednak świadomie wybierane, dopóki odbiorcy nie zmienią podejścia do transakcji internetowych. Uzupełnieniem raportu Blue Media może być badanie firmy Visa. Aż 65 proc. respondentów najczęściej rezygnuje z zakupów online z obawy przed nadużyciami ze strony sprzedawcy, a 51 proc. boi się naruszenia swej prywatności. Co więcej, 55 proc. badanych nie widzi przewagi systemów płatności mobilnych nad tradycyjnymi, podczas gdy 24 proc. całkowicie nie rozumie mobilnej oferty. W dziedzinie bezpiecznych, wygodnych i intuicyjnych form płatności mobilnych wciąż jest zatem wiele do zrobienia – zarówno pod względem technologicznym, jak i uświadamiającym.